Het is nu zo 21 jan 2018, 15:37

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
 TD5 startprobleem - intermitterend 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
mijn defender 110 dcpu my2003 start niet altijd:
de startmotor draait mooi rond maar de motor wil niet altijd starten.

- dieselpomp maakt lawaai
- de relais onder de passagier klikken
- de lichtje op het dashboard werken zoals het hoort (bij lang starten licht het motorlampje terug op)

- alle relais onder de passagierszetel werken (uitgemeten en uitgetest)
- alle houders van de verschillende relais zijn proper gemaakt en voorzichtig toegenepen

Iemand enig idee wat er nog aan de hand kan zijn?

za 06 jan 2018, 15:55
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
- kan versleten brandplaatjes zijn, als de pomp heel veel lawaai maakt.
- of slechte injectors of dieselpomp die niet genoeg druk meer geeft.
- of een krukas sensor die niet meer volledige zijn ding doet.

succes!

Tuning voor alle Land Rovers - Official BAS remaps dealer

ma 08 jan 2018, 08:54
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Dank je wel

De pomp maakt geen overdreven lawaai (toch niet meer als normaal, eerder een zacht gezoem)

Hoe kan ik de overige mogelijkheden nakijken op hun werking?
Tnx

ma 08 jan 2018, 09:52
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Erik schreef:
Dank je wel

De pomp maakt geen overdreven lawaai (toch niet meer als normaal, eerder een zacht gezoem)

Hoe kan ik de overige mogelijkheden nakijken op hun werking?
Tnx
zoals bij alle wagens met een foutgeheugen, kijken of er iets in staat. De rest is gissen en zinloos.

ma 08 jan 2018, 10:06
Profiel

Antwoord met een citaat
Update:

Volgens nanocom geen fouten.

Ik vermoed daarom dat het de starter is, waarbij de solenoïde niet altijd naar buiten komt.
Dus demonteren, uitkuisen en testen.

ma 08 jan 2018, 20:01
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Erik schreef:
Update:

Volgens nanocom geen fouten.

Ik vermoed daarom dat het de starter is, waarbij de solenoïde niet altijd naar buiten komt.
Dus demonteren, uitkuisen en testen.
Lees eens je eerste post?

ma 08 jan 2018, 23:59
Profiel

Antwoord met een citaat
Mijn eerste post klopt nog steeds:

de startmotor van een auto bestaat uit 2 delen:
- de motor die draait
- de as die uit de motor komt

Vandaar ook dat er 3 kabels naar de startmotor gaan: 2 keer een '+'-kabel en 1 keer een '-'-kabel.
Een van de '+'-kabels zorgt voor het draaien van de motor, de tweede '+'-kabel voedt de spoel die de as moet doen uitslaan.

De werking van de motor kan je hier vinden: https://www.youtube.com/watch?v=LAtPHANEfQo
Hoe de as er uit komt vind je dan hier: https://www.youtube.com/watch?v=Ek5Gf9Dvn5s (in het voorbeeld een luidspreker, maar het principe is hetzelfde).

Zoals eerder gezegd, de startmotor draait mooi rond en blijkbaar komt de as er niet uit, waardoor de dieselmotor niet gestart wordt.

di 09 jan 2018, 08:59
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Erik schreef:
Mijn eerste post klopt nog steeds:

de startmotor van een auto bestaat uit 2 delen:
- de motor die draait
- de as die uit de motor komt

Vandaar ook dat er 3 kabels naar de startmotor gaan: 2 keer een '+'-kabel en 1 keer een '-'-kabel.
Een van de '+'-kabels zorgt voor het draaien van de motor, de tweede '+'-kabel voedt de spoel die de as moet doen uitslaan.

De werking van de motor kan je hier vinden: https://www.youtube.com/watch?v=LAtPHANEfQo
Hoe de as er uit komt vind je dan hier: https://www.youtube.com/watch?v=Ek5Gf9Dvn5s (in het voorbeeld een luidspreker, maar het principe is hetzelfde).

Zoals eerder gezegd, de startmotor draait mooi rond en blijkbaar komt de as er niet uit, waardoor de dieselmotor niet gestart wordt.
Dat is echt wel compleet nieuw voor mij, woh. :mrgreen: Ik denk toch dat jou in info in de eerste post echt het probleem niet beschrijft.

di 09 jan 2018, 09:23
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Dag Erik,

Zeerover is leraar autotechniek dus hij kent het wel, maar kan soms wat cryptisch zijn :wink:
Gezien je overtuiging over de startmotor lijkt het er dus op neer te komen dat de dieselmotor wel vlot start maar dat de startmotor of niet aanslaat (en je dus enkel een tik hoort), of het vliegwiel niet meepakt.

Ik heb ooit zelf nieuwe contacten in de startmotor gestoken toen hij geregeld enkel een tik gaf. Duurt een uurtje inclusief in- en uitbouwen. Ik heb het indertijd bij de buren gepost en heb het zonet hier op het forum opnieuw geplaatst.

Als de startmotor het vliegwiel wel aandraait ligt het dus eerder bij de dieselmotor zelf. Dan zijn er al de punten die alanius aanhaalt.
Bij een Td5 wil er wel eens een terugslagklepje in het brandstofcircuit stuk gaan, waardoor de leidingen leeg lopen en de auto na even stil te staan niet meteen aan brandstof geraakt. Zie eens hier, al las ik onlangs hier of bij de buren dat het bewuste klepje enkel te krijgen is door een nieuwe filterbehuizing te bestellen, en het dus niet in de onderdelen zit die in het hierboven vermelde topic staan.
Als het een Td5 vanaf 2002 is, kan je een ontluchtingsprocedure opstarten door 5 keer kort na elkaar het gaspedaal in te duwen. Dat duurt enkele minuten, de auto is dan niet mobiel.

Groeten,

Joris

wo 10 jan 2018, 01:42
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
De nieuwe starter is geplaatst ... de (nieuwe) elektrische startmotor draait en de dieselmotor ook.

vr 12 jan 2018, 16:04
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Blijf dit een beetje vreemd vinden: een startmotor die draait zonder de solenoide maakt een heel vreemd, sneldraaiend, hoog geluid, dat valt direct op en is compleet anders dan een gewoon, normaal werkende startmotor. Als het dat was, dan zou je niet meer mogen twijfelen aan de andere dingen. Dat is ook wat Zeerover bedoelt denk ik.

vr 12 jan 2018, 18:10
Profiel

Antwoord met een citaat
yabba3 schreef:
Blijf dit een beetje vreemd vinden: een startmotor die draait zonder de solenoide maakt een heel vreemd, sneldraaiend, hoog geluid, dat valt direct op en is compleet anders dan een gewoon, normaal werkende startmotor. Als het dat was, dan zou je niet meer mogen twijfelen aan de andere dingen. Dat is ook wat Zeerover bedoelt denk ik.
Oef, nog een logisch denkend mens. :wink:

vr 12 jan 2018, 18:18
Profiel

Antwoord met een citaat
yabba3 schreef:

+1 !!

Als de spoel de bendix niet uit duwt, of hij blijft hangen, gaat ge dat toch in elk geval snel horen dat daar ergens een probleem zit, in de eerste post schrijft ge dat de starter altijd mooi rond draait, en dus denk ik dat de motor ook mooi rond draait, maar niet aan slaat ... ? Dan is de starter toch in orde ?

vr 12 jan 2018, 22:23
Profiel

Antwoord met een citaat
Het ligt alleszins aan de starter.

Ik weet wat er gebeurde:
- ik draai aan het contact naar stand II
-> de LED's op het dashboard lichten op
- na het voorgloeien naar stand III
- mogelijkheid 1: de verbrandingsmotor start (startmotor draait normaal)
- mogelijkheid 2: de verbrandingsmotor reutelt en start soms wel, soms niet (startmotor draait normaal)
- mogelijkheid 3: de verbrandingsmotor start niet, ik hoor de startmotor 'normaal' draaien.
In de drie gevallen hoor ik eenzelfde startmotor geluid. Ik kan me niet herinneren of de as uit de startmotor er uit komt.

Hierboven is beschreven wat ik merkte. Daar valt niet over te discussiëren.
Elke '2 cents' kan schrijven wat hij wil, maar het is wat het is.

Na het vervangen van de startmotor werkt alles terug normaal (altijd starten, ik heb zelfs de indruk sneller als vroeger en ook een iets zachter geluid (het zijn slechts indrukken).
Ik heb de oude starter nog niet bestudeerd om te bekijken wat er juist scheelt, maar feit is dat het nu opgelost is.

Natuurlijk kunnen er verschillende mogelijke oorzaken zijn. Gaande van een mechanische, elektrisch tot elektronisch probleem.

PS: volgend probleem film ik met geluid :-)

vr 12 jan 2018, 22:39
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
gene stressssss ,
als het probleem verholpen is door de starter te vervangen ,dan is het probleem opgelost .

vr 12 jan 2018, 23:04
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]