Het is nu vr 19 okt 2018, 15:28



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 steeds terugkerende foutcode P0101 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 125
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Mijn heren,
Mijn bolide (DCPU td4 2.2) heeft een onvindbaar mankement, met steeds terugkerende foutcode P0101 - Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem.
Wat historiek:
Foutcode P0101 doet zicht voor.
Probleem was hersteld door vervangen van de 3 inlaatslangen door silicone-exemplaren, er was een kleine scheurtje te zien in 1 vd darmen.
We rijden via autostrade naar Marcenterra en terug via de gewone baan, rit van ong 600km zonder problemen
's Avonds wil ik naar Gent en opnieuw van datte.

Intussen uitgemeten/nagezien/vervangen: alle darmen op eventuele slecht aangespannen colliers / luchtmassameter (nieuw) - sensor / EGR-klep uitgemeten (is trouwens al eens vervangen in sept 2017) / alle bekabeling nagezien op eventuele slechte aansluiting of blootliggen / turbo en intercooler visueel gecontroleerd.
Geen zichtbare sporen van olieverlies of 'olie-uitblaas-sporen' op collectors/verbindingen.
LR-Hasselt gecontacteerd / verschillende plaatselijke 3-lettermannen gesproken - het meest logische is gebeurd.

We zijn nu zo ver dat er morgen op programma staat om de motorcompressie uit te testen. Kostelijk grapje blijkbaar (collector/EGR/... moet er allemaal af om aan gloeikaarsen te kunnen als ik het goed verstaan heb, via daar gebeurt de test). Blijkbaar zijn de PUMA's (Ford) teer op de 4e cilinder. Het is wel zo dat indien je bij draaiende motor de olievuldop opent de olie er nogal geweldig uitfloept (merkelijk meer dan je zou verwachten blijkbaar)
Zo weten we of de motor wel nog goed is, indien ja dan vernieuwen we meteen de EGR bij heropbouw.

Lijkt dit een logische denkwijze? Iemand nog ideeën/ervaring hieromtrent?
Ik (en mijn garagist) begin zo stilaan wanhopig te worden....


do 11 okt 2018, 15:35
Profiel
xrover member

Geregistreerd: wo 03 sep 2008, 20:47
Berichten: 660
Woonplaats: Zottegem
Antwoord met een citaat
je hebt minstens 2 problemen,

je olie overdruk is wss dichtingen injectoren,

p0101 kan ook aan je turbo liggen, heb al gehad dat er 1 schoep stroef zat
alsook heel gevoelige foutcode voor vervuilde egr
enfin kan vortkmen uit volledig in en uitlaatsysteem
maar compressie pakken lijkt me nogal drastisch

_________________
Goran De Ruyck
Elenestraat 53, 9620 Zottegem,
0486452987 /093363769


do 11 okt 2018, 15:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 125
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Motor gaat in limp-mode, na herstart motor blijft lampje wel branden maar kan je opnieuw vol vermogen doen, turbo zou ook dan toch moeten 'haperen', wat je niet voelt of uitleest op foutcode?
Na enige tijd gaat hij wel weer in limp-mode, soms gebeurt het dat lampje dooft van motorstoring en kan je gewoon rijden - tot het daar weer is.


do 11 okt 2018, 15:54
Profiel
xrover member

Geregistreerd: vr 24 mei 2013, 20:06
Berichten: 519
Antwoord met een citaat
kijk de intercooler eens heel goed na...
waar het net overgaat in de behuizing.
Scheuren makkelijk open!


do 11 okt 2018, 19:02
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 04 feb 2013, 22:00
Berichten: 2069
Woonplaats: Lede
Antwoord met een citaat
Zou je die niet binnen officieele garage houden? .... ivm garantie
Terug binnen steken bij LR zeker? Ter stene of Vernaeve zitten toch id buurt ?


do 11 okt 2018, 19:54
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 125
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Thomasdebock schreef:
Zou je die niet binnen officieele garage houden? .... ivm garantie
Terug binnen steken bij LR zeker? Ter stene of Vernaeve zitten toch id buurt ?


Garantie is al jaar verlopen intussen.


do 11 okt 2018, 22:19
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 922
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Geert,

LRTV heeft recent een serie videos gepost m.b.t. die foutcode:
https://youtu.be/BBRv_DqadbI

Bij deze wagen lag het probleem bij een scheurtje in een slang tussen turbo en intercooler, waarvoor een aangepast model is uitgebracht omdat ze ergens tegen schuurt. Je hebt al wel vermeld dat je die dingen gecheckt hebt, en je hoort de auto in het filmpje duidelijk blazen - dus het is een long shot maar misschien wordt daar toch nog tussen neus en lippen iets vermeld dat je kan helpen?

Succes ermee,

J

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Lidnummer 450


vr 12 okt 2018, 10:59
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 125
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Vogler schreef:
Geert,

LRTV heeft recent een serie videos gepost m.b.t. die foutcode:
https://youtu.be/BBRv_DqadbI

Bij deze wagen lag het probleem bij een scheurtje in een slang tussen turbo en intercooler, waarvoor een aangepast model is uitgebracht omdat ze ergens tegen schuurt. Je hebt al wel vermeld dat je die dingen gecheckt hebt, en je hoort de auto in het filmpje duidelijk blazen - dus het is een long shot maar misschien wordt daar toch nog tussen neus en lippen iets vermeld dat je kan helpen?

Succes ermee,

J

Hei Joris,
dat was het eerste mankement dat verholpen werd, ook duidelijk geblaas te horen. Filmpje gezien maar geen verdere zaken te horen.
Merci!


vr 12 okt 2018, 11:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 jun 2004, 19:59
Berichten: 3866
Woonplaats: Merelbeke
Antwoord met een citaat
Doordat je injectoren lekken, is er teveel carterdruk. Doordat de carterdampen, die opnieuw worden aangezogen na de luchtmassameter, de luchtmassa beïnvloeden krijg je deze fout.

_________________
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Het zal wel aan mij liggen.
Afbeelding


vr 12 okt 2018, 14:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 125
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Zijn de injectoren en brandplaatjes in de olie of droog gemonteerd?


vr 12 okt 2018, 21:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling