Het is nu za 15 dec 2018, 18:26



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 steeds terugkerende foutcode P0101 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 137
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Mijn heren,
Mijn bolide (DCPU td4 2.2) heeft een onvindbaar mankement, met steeds terugkerende foutcode P0101 - Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem.
Wat historiek:
Foutcode P0101 doet zicht voor.
Probleem was hersteld door vervangen van de 3 inlaatslangen door silicone-exemplaren, er was een kleine scheurtje te zien in 1 vd darmen.
We rijden via autostrade naar Marcenterra en terug via de gewone baan, rit van ong 600km zonder problemen
's Avonds wil ik naar Gent en opnieuw van datte.

Intussen uitgemeten/nagezien/vervangen: alle darmen op eventuele slecht aangespannen colliers / luchtmassameter (nieuw) - sensor / EGR-klep uitgemeten (is trouwens al eens vervangen in sept 2017) / alle bekabeling nagezien op eventuele slechte aansluiting of blootliggen / turbo en intercooler visueel gecontroleerd.
Geen zichtbare sporen van olieverlies of 'olie-uitblaas-sporen' op collectors/verbindingen.
LR-Hasselt gecontacteerd / verschillende plaatselijke 3-lettermannen gesproken - het meest logische is gebeurd.

We zijn nu zo ver dat er morgen op programma staat om de motorcompressie uit te testen. Kostelijk grapje blijkbaar (collector/EGR/... moet er allemaal af om aan gloeikaarsen te kunnen als ik het goed verstaan heb, via daar gebeurt de test). Blijkbaar zijn de PUMA's (Ford) teer op de 4e cilinder. Het is wel zo dat indien je bij draaiende motor de olievuldop opent de olie er nogal geweldig uitfloept (merkelijk meer dan je zou verwachten blijkbaar)
Zo weten we of de motor wel nog goed is, indien ja dan vernieuwen we meteen de EGR bij heropbouw.

Lijkt dit een logische denkwijze? Iemand nog ideeën/ervaring hieromtrent?
Ik (en mijn garagist) begin zo stilaan wanhopig te worden....


do 11 okt 2018, 15:35
Profiel
xrover member

Geregistreerd: wo 03 sep 2008, 20:47
Berichten: 664
Woonplaats: Zottegem
Antwoord met een citaat
je hebt minstens 2 problemen,

je olie overdruk is wss dichtingen injectoren,

p0101 kan ook aan je turbo liggen, heb al gehad dat er 1 schoep stroef zat
alsook heel gevoelige foutcode voor vervuilde egr
enfin kan vortkmen uit volledig in en uitlaatsysteem
maar compressie pakken lijkt me nogal drastisch

_________________
Goran De Ruyck
Elenestraat 53, 9620 Zottegem,
0486452987 /093363769


do 11 okt 2018, 15:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 137
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Motor gaat in limp-mode, na herstart motor blijft lampje wel branden maar kan je opnieuw vol vermogen doen, turbo zou ook dan toch moeten 'haperen', wat je niet voelt of uitleest op foutcode?
Na enige tijd gaat hij wel weer in limp-mode, soms gebeurt het dat lampje dooft van motorstoring en kan je gewoon rijden - tot het daar weer is.


do 11 okt 2018, 15:54
Profiel
xrover member

Geregistreerd: vr 24 mei 2013, 20:06
Berichten: 523
Antwoord met een citaat
kijk de intercooler eens heel goed na...
waar het net overgaat in de behuizing.
Scheuren makkelijk open!


do 11 okt 2018, 19:02
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 04 feb 2013, 22:00
Berichten: 2092
Woonplaats: Lede
Antwoord met een citaat
Zou je die niet binnen officieele garage houden? .... ivm garantie
Terug binnen steken bij LR zeker? Ter stene of Vernaeve zitten toch id buurt ?


do 11 okt 2018, 19:54
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 137
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Thomasdebock schreef:
Zou je die niet binnen officieele garage houden? .... ivm garantie
Terug binnen steken bij LR zeker? Ter stene of Vernaeve zitten toch id buurt ?


Garantie is al jaar verlopen intussen.


do 11 okt 2018, 22:19
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 932
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Geert,

LRTV heeft recent een serie videos gepost m.b.t. die foutcode:
https://youtu.be/BBRv_DqadbI

Bij deze wagen lag het probleem bij een scheurtje in een slang tussen turbo en intercooler, waarvoor een aangepast model is uitgebracht omdat ze ergens tegen schuurt. Je hebt al wel vermeld dat je die dingen gecheckt hebt, en je hoort de auto in het filmpje duidelijk blazen - dus het is een long shot maar misschien wordt daar toch nog tussen neus en lippen iets vermeld dat je kan helpen?

Succes ermee,

J

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Lidnummer 450


vr 12 okt 2018, 10:59
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 137
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Vogler schreef:
Geert,

LRTV heeft recent een serie videos gepost m.b.t. die foutcode:
https://youtu.be/BBRv_DqadbI

Bij deze wagen lag het probleem bij een scheurtje in een slang tussen turbo en intercooler, waarvoor een aangepast model is uitgebracht omdat ze ergens tegen schuurt. Je hebt al wel vermeld dat je die dingen gecheckt hebt, en je hoort de auto in het filmpje duidelijk blazen - dus het is een long shot maar misschien wordt daar toch nog tussen neus en lippen iets vermeld dat je kan helpen?

Succes ermee,

J

Hei Joris,
dat was het eerste mankement dat verholpen werd, ook duidelijk geblaas te horen. Filmpje gezien maar geen verdere zaken te horen.
Merci!


vr 12 okt 2018, 11:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 jun 2004, 19:59
Berichten: 3891
Woonplaats: Merelbeke
Antwoord met een citaat
Doordat je injectoren lekken, is er teveel carterdruk. Doordat de carterdampen, die opnieuw worden aangezogen na de luchtmassameter, de luchtmassa beïnvloeden krijg je deze fout.

_________________
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Het zal wel aan mij liggen.
Afbeelding


vr 12 okt 2018, 14:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 137
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Zijn de injectoren en brandplaatjes in de olie of droog gemonteerd?


vr 12 okt 2018, 21:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 137
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
even een update, de brandstapel komt stilaan dichterbij wegens nog steeds geen oplossing, en ten behoeve van de eventuele tovenaar met magische krachten die nog zou kunnen een nieuw idee aangeven:
- alle slangen inlaatsysteem vervangen
- intercooler vertoont geen lekkagesporen
- egr vervangen vorig jaar september
- sensoren vervangen (lmm en maf)
- reiniger voor egr in mazout gedaan en heel eind gereden
- kort bochtje aan turbo vervangen (dichting praktisch effen met aansluitingplastiek, nieuw zit dit enkele mm uit)
- regeneratie uitlaat met 2 verschillende computers gedaan
- injectors vervangen, resultaat na testen: alle 4 ferm onder de toegestane waarden (34/35 ipv vooropgestelde 55, marge +-5)

Als je de foutcode wist kan ik opnieuw normaal rijden, turbo en motor zelf zouden dan in principe geen oorzaak kunnen zijn (dat hopen ik en mijn portefeuille althans).
Wat kunnen we nog doen?


do 25 okt 2018, 07:10
Profiel
xrover member

Geregistreerd: zo 27 jul 2003, 17:40
Berichten: 2878
Woonplaats: Hemi-town
Antwoord met een citaat
is de bedrading tussen lmm en pcm al eens "goed" doorgemeten ?
er is al teveel tevergeefs vervangen geweest .
ik vermoed en hoop dat bij t testen van de verstuivers ze goed zijn teruggeplaatst met nieuwe brndplaatjes en de gaten
goed zijn gereinigd .
dat de ford puma's een zwakte zouden hebben op hun 4e cilinder lijkt me een fabeltje .
heb je een originele lichtfilter ?
is u inlaattraject in orde ? (te nauwe snorkel , water dat word aangeslurpt bij regen ….)

_________________
teamPOWERRR (the original)


do 25 okt 2018, 19:00
Profiel
xrover member

Geregistreerd: zo 27 jul 2003, 17:40
Berichten: 2878
Woonplaats: Hemi-town
Antwoord met een citaat
er is bij die puma's nog een zot onderdeel dat voor gekke storingen kan zorgen

het carterventilatieklepje , enkele van de opgesomde symptomen wijzen voorzichting in die richting
nl oliespetteren via vulop terwijl de brandplaatjes goed zouden moeten zijn
en de foutcode die naar de luchtmassameting wijst .
t is de moeite om te checken .

_________________
teamPOWERRR (the original)


do 25 okt 2018, 21:14
Profiel
xrover member

Geregistreerd: zo 27 jul 2003, 17:40
Berichten: 2878
Woonplaats: Hemi-town
Antwoord met een citaat
bij de 2.2 transit krijgt de lmm of maf 12volt van dezelfde zekering die aan de gloeibougiemodule ook een spanning bij contact aan geeft .…. zijnn er ooit problemen geweest met de gloeiregeling ?
waterinsijpeling ? is dit circuit al nekeer bekeken ?

_________________
teamPOWERRR (the original)


do 25 okt 2018, 21:27
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 137
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
ik geef dit door - merci!
bekabeling in ieder geval al goed uitgemeten, geen fouten daar in te vinden.


vr 26 okt 2018, 06:47
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 137
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Heuglijk nieuws!
Geen storing meer
Bijlage:
DSC_0958.png


Oorzaak tweeledig:
Scheur in turboleiding
Bijlage:
DSC_0959.png


En last but not least, de meest lastige om te vinden, na 3 weken hard labeur en nog harder gevloek...
Naad die open komt aan behuizing (geen zwarte aftekening of dergelijke)

Bijlage:
DSC_0956.png


Beide fouten geven zelfde foutcode.
Iedereen nogmaals bedankt voor online / offline / telefonische / IRL-hulp !
Driewerf hoera voor garagist die toch nog wil aan mijn bolide werken...


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


vr 26 okt 2018, 16:10
Profiel
xrover member

Geregistreerd: vr 24 mei 2013, 20:06
Berichten: 523
Antwoord met een citaat
Sorry maar er is een prutser aan uw auto bezig...

zijn 2 gekende problemen!

Intercooler kan zelfs blinde zien, gekend probleem, scheuren open, kan je makkelijk zien zonder demonteren!

Turbo darmen zijn ook gekend probleem!


vr 26 okt 2018, 18:26
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
Bramdebock schreef:
kijk de intercooler eens heel goed na...
waar het net overgaat in de behuizing.
Scheuren makkelijk open!

Perfecte diagnose dus.

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


vr 26 okt 2018, 19:25
Profiel
xrover member

Geregistreerd: zo 27 jul 2003, 17:40
Berichten: 2878
Woonplaats: Hemi-town
Antwoord met een citaat
darmen en intercooler waren toch in orde ?
goed dat ze dingen opnieuw hebben gecontroleerd . en t zo gevonden hebben

_________________
teamPOWERRR (the original)


vr 26 okt 2018, 19:26
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 04 feb 2013, 22:00
Berichten: 2092
Woonplaats: Lede
Antwoord met een citaat
Bram had het hier al vele keren gezegd en was er blijkbaar op! Bij hem net hetzelfde gebeurd


vr 26 okt 2018, 19:35
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 01 feb 2014, 18:11
Berichten: 1271
Woonplaats: Eernegem
Antwoord met een citaat
www.claeys4x4.be

Ook in West-Vlaanderen, en die kent er wel een ietsiepietsie beetje van ( :mrgreen: )

_________________
Kòna | Defender 90 TD5 °2004 |

- Offroad Channel @Youtube -

- Travel and Trips -


vr 26 okt 2018, 20:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 sep 2016, 15:56
Berichten: 137
Woonplaats: West-Vlaanderen
Antwoord met een citaat
Bramdebock schreef:
Sorry maar er is een prutser aan uw auto bezig...

zijn 2 gekende problemen!

Intercooler kan zelfs blinde zien, gekend probleem, scheuren open, kan je makkelijk zien zonder demonteren!

Turbo darmen zijn ook gekend probleem!


Hold your horses...
Turbodarmen waren meteen gediagnosticeerd en aangepakt.
Intercooler pas gisteren in deze staat van ontbinding. Rooktest en drukproef waren keer op keer goed, zelfs op 2 bar. Daarbovenop slechte injectoren en diagnose is onmogelijk... Intercooler stond poerdroog, en bij wijlen 10 km rijden zonder problemen.
Dan moogt ge de garagist zeker zo niet noemen, integendeel chapeau voor volgehouden inspanning en courage. Bij andere was6al sprake van turbo vernieuwen etc.


vr 26 okt 2018, 22:09
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 932
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Ik vind het altijd weer straf hoe schijnbaar complexe problemen een kleine en basale maar goed verscholen oorzaak kunnen hebben. Toen de dieren nog spraken hebben er ooit 6 Noorse techniekers zich uren staan blind te staren op het LPG systeem van onze Peugeot 205 - er hing zoveel diagnose-apparatuur aan dat het wel een intensive care leek - terwijl de fout een lekke vlotter in een carburator bleek te zijn.

Blij voor je dat hij weer in orde is!

J

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Lidnummer 450


za 27 okt 2018, 14:09
Profiel WWW
xrover member

Geregistreerd: zo 27 jul 2003, 17:40
Berichten: 2878
Woonplaats: Hemi-town
Antwoord met een citaat
toch nog niet te vroeg juichen ……. gescheurde darmen na turbo , en lek in intercooler geven meestal een andere foutcode dacht ik .(altans bij deze motor in een foert transhit )

_________________
teamPOWERRR (the original)


zo 28 okt 2018, 00:11
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 932
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Er is gelukkig wel hoop, want het komt qua principe overeen met het hierboven vermelde LRTV filmpje ;-)

J

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Lidnummer 450


zo 28 okt 2018, 13:59
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dirk01


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling