Het is nu zo 08 dec 2019, 02:23

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Bushings 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Een vraag voor de boskar (Defender 130 met Globe Camper unit).
Def heeft nu bijna 180.000km, reis klaar 3500kg mss er wel over... wil het niet weten...

Ik wil preventief alle bushings (ophanging rubbers) vervangen, blijf ik origineel of ga ik naar polyurethaan bussen.
Wat met het rij comfort, wat met de keuring als ik voor polyurethaan ga, bestaat blijkbaar niet in het zwart, wil hier zekerheid! niet van het lukt wel...

Graag jullie echte ervaringen en niet van horen zeggen

Dank!

zo 01 dec 2019, 11:56
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
heb sinds jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren een chatischse combinatie van de purpere en de gele bushinhes .
en ben daar echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel tevreden van .
de purple zijn , dznk k diz van de kleine , en de gele zijn die van degene tegen t chassis .

k rij al enkelele jaren zo rond , en ben er nog steeds, contend van . gisteren nog 110 per uur gereden met 1 hand aaan t stuur op den Aaaaaantwaaarpse ring .
zonder stressss .

kortelings nongs tegens 70 per uur gereden op den ring , en men dacht dat ik in trouble was ………………………….. vvrf800 ………………………………….. ge weet wel , honda en zo ………………. k was gewoon op mijn gemakse aan t cruisen …………. btw IK heb sinds 1995 nog maar 4 honda's vernielt ( k bedoel echt totaal om zeep geholpen, zoals drijfstang die tegen u schenen knalt btdt en zo )

zo 01 dec 2019, 22:08
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Het hele internet staat volgeschreven over bussen. De laatste jaren lees ik toch vooral pleidooien om terug te keren naar originele. Als je 15 jaar en 180.000 km gedaan hebt met de originele zullen ze toch echt niet slecht zijn.

-Oh? Can I have another one?
-Sorry mate.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2014 D4

ma 02 dec 2019, 09:10
Profiel

Antwoord met een citaat
Heb de mijne vernieuwd met OEM's, heb er veel over gelezen en op alle fora's was de tendens duidelijk dat veel terug gaan naar de gewone OEM's.

ma 02 dec 2019, 10:46
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Heb ook al veel gelezen en gehoord.

Mijn mening gaat ook uit naar de OEM bushings, een nuchtere redenering deed Mike van Brittanica restaurations reeds op z'n YouTube kanaal over de mogelijke verschillen.
Voor competitiemateriaal denk ik dat het beter is om de polybushings te gebruiken, maar dan is meestal alles verstevigd en veranderd.

ma 02 dec 2019, 11:09
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Ik heb eerder dit jaar OEM rubbers gestoken die na de reis naar Ijsland al afgeschreven waren.
Voortaan gaan er enkel originele Land Rover rubbers in, zeker bij de onderdelen waar een pers nodig is.
Ik rook al enig onraad toen er in een OEM kit (dus met *G nummers) blauwe zakjes zaten waar de etiketten afgehaald waren.

J

ma 02 dec 2019, 18:07
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Vogler schreef:
Ik heb eerder dit jaar OEM rubbers gestoken die na de reis naar Ijsland al afgeschreven waren.
Voortaan gaan er enkel originele Land Rover rubbers in, zeker bij de onderdelen waar een pers nodig is.
Ik rook al enig onraad toen er in een OEM kit (dus met *G nummers) blauwe zakjes zaten waar de etiketten afgehaald waren.

J

OEM is origineel fabrikant hoor, je bedoelt aftermarket?
OEM: Original Equipent Manufacturer

ma 02 dec 2019, 18:50
Profiel

Antwoord met een citaat
Britpart is niet alleen een fabrikant maar ook een verdeler. Naast hun eigen materiaal verdelen ze ook OEM onderdelen, die zitten vaak in een bruine doos waar niets opstaat.

OEM onderdelen kunnen ook van andere fabrikanten komen i.p.v. enkel Land Rover. Als Land Rover bijvoorbeeld onderdelen van Valeo gebruikt heeft tijdens montage, dan mag Valeo die onderdelen verkopen als OEM stukken.

ma 02 dec 2019, 19:32
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Butch Disco 200tdi schreef:
OEM is origineel fabrikant hoor, je bedoelt aftermarket?
OEM: Original Equipent Manufacturer

Ik bedoel in dit geval stukken die als 'OEM' verkocht zijn, en/of met een G suffix ('genuine') achter het onderdeelnummer. Zolang er geen merk op staat (en dan nog...) heb je er maar het raden naar en kun je enkel vertrouwen op het woord van de fabrikant of verkoper. 'OEM' kan ook gemaakt zijn door een fabrikant die ooit zo'n stukken voor LR gemaakt heeft onder specs uit die periode, maar niets garandeert dat hij die specificaties ook nog respecteert.
Ik denk dat er flink mee gesjoemeld wordt, en heb met 'Genuine' en 'OEM' onderdelen van meerdere handelaars gezever gehad. Naast bovenvermelde rubbers ook nog een stuurgewricht voor droparm/stuurstang, waarvan een schotel meer dan een millimeter te groot was en niet eens in het gat van de droparm paste.
Britpart is sowieso altijd een gok. Maar soit, we wijken af van LandyBeans vraag.

Joris

ma 02 dec 2019, 20:25
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Vogler schreef:

J

Het zijn die van Landrover die juist dikke brol zijn.
De enige goede zijn deze met nog een ijzeren tussenring tussen buiten mantel en binnenbus (three tube)......Als ge ze nog kunt vinden.
Wat is juist het probleem bij de hedendaagse rubbers......?Dat de rubberlaag/opvulling veel te dik is van binnenbus naar buitenring.Binnen de kortste keren is de binnen bus los van het rubber .
ik vervang alles met zwarte polybush van BM.Rood,Geel, Oranje poly.....oppassen op de t.c ...veel kans demi tour.

Rob

ma 02 dec 2019, 22:17
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Waldorf schreef:
Het hele internet staat volgeschreven over bussen. De laatste jaren lees ik toch vooral pleidooien om terug te keren naar originele. Als je 15 jaar en 180.000 km gedaan hebt met de originele zullen ze toch echt niet slecht zijn.

Juist daarom de grote twijfel... iedereen spreekt alleen nog over poly bussen...

di 03 dec 2019, 16:00
Profiel

Antwoord met een citaat
Die rubberen stak ik vroeger elke 2 jaar. Had daar zelfs een tool voor gemaakt om die eruit de persen en erin te trekken met een dikke draadstang.
Toen overgestapt op gele polybush en die gingen oneindig lang mee, heb bij de chassis swap er vervangen gewoon omdat het kon niet omdat ze slecht waren.
Ik moet niks anders meer hebben.
Voordeel van de poly is dat je die snel kan monteren en demonteren, andere moet je persen en als je pech hebt uitstoken en dan nog persen of de ring doorzagen...
Maar de www gaat vol staan met meningen, is zoals bandenkeuze, wd 40, welke olie op een boite en ga maar door....

Pto superwinch
Home made rolkooi.
Defender DCPU 2008
I also suspect it is built by drunken football hooligans

di 03 dec 2019, 18:54
Profiel

Antwoord met een citaat
steven 90 schreef:
Die rubberen stak ik vroeger elke 2 jaar. Had daar zelfs een tool voor gemaakt om die eruit de persen en erin te trekken met een dikke draadstang.
Toen overgestapt op gele polybush en die gingen oneindig lang mee, heb bij de chassis swap er vervangen gewoon omdat het kon niet omdat ze slecht waren.
Ik moet niks anders meer hebben.
Voordeel van de poly is dat je die snel kan monteren en demonteren, andere moet je persen en als je pech hebt uitstoken en dan nog persen of de ring doorzagen...
Maar de www gaat vol staan met meningen, is zoals bandenkeuze, wd 40, welke olie op een boite en ga maar door....

Land Rover toolbox zegt dat polybushen brol (kunnen) zijn, mijn banden zijn overjaars en van het containerpark gehaald, geen idee wat er mis is met WD40, en op mijn boite R380 gaat er 75w80 ipv ATF :mrgreen:
Zit ge al op uw paard? :-)

wo 04 dec 2019, 20:26
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]