Het is nu zo 05 jul 2020, 18:51

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Vraag Banden Keuring Land Rover Ninety. 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Geachte leden,

Had paar weken terug eens ergens op forum gelezen dat er iemand afgekeurd was met een Ninety uit 1986 omdat hij 235/85/R16 had. Normaal zou deze 205x80xR16 moeten zijn.

Mijn vraag is: Ik moet morgen naar een oldtimer keuring met een ninety uit 1986 en heb 235/85/R16 erop. Zou hem keuren als oldtimer, maar heb ook een Gelijkvormigheids attest van Land Rover sinds paar weken terug voor een lichte vracht. ( nog nooit ingeschreven geweest als lichte vracht).
Zou hij met 235/85/R16 afgekeurd worden?

Moest ik toch 205x80x16 moeten hebben, zou iemand deze nog kunnen lenen regio kust?

Alvast Bedankt voor reacties

do 25 jun 2020, 18:47
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
voor lichte vracht zijn de "bandenregels" minder streng ... vraag mij echter niet waarom maar het is wel zo :roll:

'86/'08 ex Mod110 Tithonus - Sold
'94 Defender 90 300Tdi - Sold
'78 LightWeight - Sold
'86 Iltis - Sold

do 25 jun 2020, 18:56
Profiel

Antwoord met een citaat
Toen ik laatste keer op de keuring informeerde naar welke regels van toepassing zijn wat betreft banden op een oldtimer werd mij gezegd dat daar gewoon dezelfde regels als bij een personenwagen worden toegepast. Maar tegelijk staat op de website van de keuring hier dat ze niet keuren op gelijkvormigheid, waar bandenmaat dus volgens mij ook onder valt.
Citaat:
De oldtimerkeuring omvat een volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een "gewone" periodieke keuring, echter ZONDER:

- nazicht op gelijkvormigheid;
- ophangingstest en controle op de afstelling van de lichten (voor zover de eerste 'in dienst' van het voertuig vóór 15/06/1968 ligt);
- milieutest voor voertuigen met een elektrische ontsteking (benzine, LPG, …) en een datum eerste inschrijving vóór 15/06/1968;
- milieutest voor voertuigen met een compressie-ontsteking (diesel) en een datum eerste inschrijving vóór 01/01/1980;
- gebruik te maken van keuringstoestellen indien datum eerste inschrijving vóór 01/01/1926 (deze voertuigen mogen voorgereden worden op een aanhangwagen).

Tevens gaat men tijdens de technische keuring na of het voertuig inzake onderhoud en werking in een zodanige staat verkeert dat de verkeersveiligheid bij gebruik op de openbare weg niet in het gedrang komt.

Ik denk dat informeren op de keuring dus het beste antwoord gaat geven, al heb ik de indruk dat niemand het allemaal nog goed lijkt te weten als het over oldtimers gaat.

do 25 jun 2020, 18:58
Profiel

Antwoord met een citaat
Ben er door geraakt met 255/85/R16 zonder opmerkingen
wel lichte vracht "oldtimer"

ma 29 jun 2020, 07:41
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]