Het is nu zo 08 dec 2019, 11:44

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
 Verwijderen bovenste bout starter RRC 2.5VM 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Heb hier een RRC met een 2.5VM staan waarvan de starter 90% van de tijd dienst weigert. Nu dacht ik die er snel even af te halen, maar dat sloeg toch even tegen :-x . Ik zie niet hoe ik die bovenste bout los zou moeten krijgen. Zie ik iets over het hoofd, moet ik gewoon eerst nog een hoop delen demonteren, heb ik een specifiek stuk gereedschap nodig,... ?
De kop van de bout kan ik relatief makkelijk bij met een sleutel die ik een extra knik heb gegeven, maar de moer kan ik langs geen enkele kant bij met een sleutel.

Afbeelding

wo 09 okt 2019, 17:02
Profiel

Antwoord met een citaat
In een ver verleden is de startersleutel uitgevonden.

wo 09 okt 2019, 18:31
Profiel

Antwoord met een citaat
https://www.toolmax.nl/silverline-10-delige-moersleutel-kraaienpoot-set-10-19-mm.html?utm_source=tradetracker_282199&utm_medium=affiliate

graag gedaan :mrgreen:

Golf 7 Break 2016 1.6 TDI

do 10 okt 2019, 10:57
Profiel

Antwoord met een citaat
Met 2 gewoon sleutels steek-ring 19.
eentje op de lockmoer aan de starter zelf steken, en eentje (als het kan ring ratel) op de bout achter de koppelingskom.
normaal kunt ge met de buiging die op het ringgedeelte van uwe sleutel zit de langs de motorruimte aan.
Anders ne kameraad wat pinten geven, ne ratelsleutel met heel lang verlengstuk over de boite en nen dop.
ge kunt uwe sleutel ook klemmen aan de starter en dan zelf langs de koppelingskom. maar met 2 is leuker. (toch zeker die pinten)

heb al menig starterke deraf gevezen, is niet degene waar je het beste bijkan, maar dat gaat wel.

Startersleutel is makkelijk, maar niet noodzakelijk.

succes.

BTW, ik heb nog starters liggen van VM's, maar normaal gezien is uitkuisen, opruwen en wat vet genoeg om die weer 100% te laten draaien.
(en ge zijt toch zeker dat ge geen kabelbreuk naar uwe relais derop hebt. heb daar ooit eens lang naar gezocht om daar slecht contact te hebben. fastonnekes zijn eignelijk niet bedoeld om in buitenomgevingen lang te gebruiken)

do 10 okt 2019, 14:18
Profiel

Antwoord met een citaat
Steeksleutels zijn allen om iets tegen te houden maar zijn meestal gewoon gevaarlijk.

do 10 okt 2019, 18:17
Profiel

Antwoord met een citaat
zeerover schreef:
Steeksleutels zijn allen om iets tegen te houden maar zijn meestal gewoon gevaarlijk.

Hij zocht toch iets om die moer tegen te houden?

Golf 7 Break 2016 1.6 TDI

vr 11 okt 2019, 06:26
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Die moer kan je zelfs met een tournavice tegenhouden ,
De voor een sleutel moeilijke plaats maakt het ideaal om een platte tournavice ertussen te klemmen om dan de bout los te draaien . lukt mij elke keer alzo .
Eigenlijk in al die jaren VM de starter nog maar een paar keer moeten demonteren , zijn echt goei starters , gaan ni rap kapot.
Heb je de spanning tijdens t starten op de starter al gemeten ?
Is de massa kabel niet geoxideert ? is standaar maar een bloot gevlochten kabeltje dat onderaan in t vocht hangt .

Normaal zorgt dat 26 jaar oude oliedrukcontact naast de moer voor genoeg smering zodat de bout niet roest . helaas zie ik geen lekken op de foto :D .

christiaan F

vr 11 okt 2019, 09:19
Profiel

Antwoord met een citaat
@Zeerover, inderdaad ne steeksleutel doet vaak meer moeren en bouten stuk. Bij ne ring wordt het volledige oppervlak ook omvat.

zover ik weet zit die eigenlijk nooit origineel met een borgmoer vast.
Dus die is al ooit vervangen, die starter, of de koppeling is ooit open geweest.

vr 11 okt 2019, 10:28
Profiel

Antwoord met een citaat
Heb uiteindelijk gewoon een stuk van een ring-steek sleutel afgeslepen voor de moer en aan de andere kant gewoon een ring-steek. Met mijn ring ratel ging het amper omdat die te dik was en niet tussen onderkant bout en bellhousing paste, dus was een eindeloos versteken en kwartslag per kwartslag losdraaien. Die borgmoer wordt ofwel een nieuwe, of die verhuist naar de onderste bout :lol: .
Had geen tijd meer om hem er verder onderuit te halen, maar heb al wel gezien dat er een scheur in de behuizing van de solenoid zit.

wo 16 okt 2019, 17:01
Profiel

Antwoord met een citaat
uwe relais/spoel, di dikke pil bovenop de starter, die kan je ook apart kopen in elk Bosch center.

tof dat je het laten weten dat het toch lukt!

VM rijders moeten elkaar steunen, want we zijn een minderheid aant worden!

wo 16 okt 2019, 17:24
Profiel

Antwoord met een citaat
Vandaag eindelijk tijd gehad om hem er verder onderuit te halen. In de bankvijs gestoken, batterij en startkabels erbij en even getest. Starter komt wel gewoon uit, maar draait niet (trekt wel lekker veel stroom aan de kabels te voelen :lol: ). Solenoid/magneetschakelaar werkt dus wel gewoon lijkt me.
Starter dan maar verder uit elkaar gehaald, koolborstels zijn ver op maar raken nog wel gewoon.
Afbeelding
Contactvlak van de rotor lichtjes opgeschuurd en proper gemaakt, een berg stof uit de rotor geblazen en proper gemaakt, alles terug in elkaar en nog steeds hetzelfde resultaat.

Ben nog aan het twijfelen of ik er de tijd in ga steken om hem te reviseren of maar op zoek ga naar een andere. Revisie kost me ook al snel 60euro of meer aan onderdelen zonder zekerheden, nieuwe zijn behoorlijke prijzig en een gebruikte is ook altijd een gok natuurlijk. Kan er ook enkel nieuwe koolborstels insteken, kost de wereld niet maar denk ook niet dat dat het probleem is.

zo 20 okt 2019, 16:05
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
kooltjes lijken me op foto wel erg kort .
zou die als eerste verdachte beschuldigen van falen .

zo 20 okt 2019, 18:23
Profiel

Antwoord met een citaat
Nieuwe koolborstels en solenoid zijn normaal eind van de week binnen, dus komend weekend nog maar eens een poging wagen dan.

di 22 okt 2019, 16:15
Profiel

Antwoord met een citaat
Niet Opgeven, die Italiaanse furie moet leren luisteren naar jouw.
zonder het hele verhaal ervaren te hebben/ zelf uitgezocht, geef ik het 75% kans dat die starter na de herstelling in orde komt.

Kijk ook zeker je contactpunten na, waar de 12V rechtstreeks op toekomt, en waar het dunnen kabeltje op toekomt.
Opruwen kan nooit kwaad.

Succes, en niet geschoten is zeker mis!

do 24 okt 2019, 15:37
Profiel

Antwoord met een citaat
Nieuwe koolborstels, nieuwe solenoid en de boel verder opgekuist en gesmeerd en auto start terug vlot. Denk dat de buurt wel dacht dat er een nieuwe paus verkozen was, maar goed :lol: .

De scheur in de solenoid zorgde trouwens ook voor een slecht contact tussen de bout van de + en het contactpunt in de solenoid. Uit nieuwsgierigheid de boel even verder gesloopt en er was duidelijk te zien dat zowel het uiteinde van de bout als het contactpunt redelijk ingebrand waren.

do 31 okt 2019, 13:06
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]