Het is nu di 20 okt 2020, 09:39

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 olie voor cardan koppeling? 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
de cardan koppeling van mijn zitmaaier (aandrijving maaidek) begon gisteren te roken. Ik vermoed dat de olie op is. De enige olie die ik liggen heb is die voor automatische versnellingsbakken. Mag ik dat hiervoor gebruiken? Of beter tot morgen wachten en een busje van de juiste olie gaan halen (en welke is dat dan?)?

zo 13 sep 2020, 17:54
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Betreft het zo'n model?

Afbeelding

-Oh? Can I have another one?
-Sorry mate.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2014 D4

ma 14 sep 2020, 09:00
Profiel

Antwoord met een citaat
de cardankoppelingen, die zijn normaal enkel te voorzien van vet. (uw kruisjes)
tandwieloverbrenging, is meestal iets van 75 of 80w90, (boite-olie). (tandwielkast)

maar als die leeg zou zijn, wil dit heel vaak zeggen dat uw onderste oliekeerring ook defect is.
simpele test is om dat helemaal zuiver te maken, dus ook de onderkant van die tandwielkast aan uw messen.
dan olie derop te doen, en te kijken of het spel lekt. vaak lekt het enkel als de messen draaien, en dat wijst heel vaak op een mes in onbalans of de uitgaande as die rondzwiert omdat een lager droog zat.

maar roken, dat is meestal een riem die doorslipt, gaat ook stinken, en dan is er ofwel ergens een lager vast. dus ne poelie die vastzit. of de spanning op de riem is niet meer 100% waardoor uw riem over de verschillende poelies nu ook vervangen mag worden.

ma 14 sep 2020, 11:00
Profiel

Antwoord met een citaat
Wouterke schreef:
de cardankoppelingen, die zijn normaal enkel te voorzien van vet. (uw kruisjes)
tandwieloverbrenging, is meestal iets van 75 of 80w90, (boite-olie). (tandwielkast)

maar als die leeg zou zijn, wil dit heel vaak zeggen dat uw onderste oliekeerring ook defect is.
simpele test is om dat helemaal zuiver te maken, dus ook de onderkant van die tandwielkast aan uw messen.
dan olie derop te doen, en te kijken of het spel lekt. vaak lekt het enkel als de messen draaien, en dat wijst heel vaak op een mes in onbalans of de uitgaande as die rondzwiert omdat een lager droog zat.

maar roken, dat is meestal een riem die doorslipt, gaat ook stinken, en dan is er ofwel ergens een lager vast. dus ne poelie die vastzit. of de spanning op de riem is niet meer 100% waardoor uw riem over de verschillende poelies nu ook vervangen mag worden.

merci! Ga eens kijken of ik een lek kan vinden, maar ben geen held met dit soort dingen. Kan ook nergens een werkplaats handboek vinden, dus hoe ik die kast openmaak waar de riem/poelies zitten, geen idee. Het gaat om een oude honda uit de jaren 90

ma 14 sep 2020, 12:52
Profiel

Antwoord met een citaat
no problemo,

maar mijn antwoord is zonder enige info van type of merk opgesteld. nu weet ik dat het een honda is.
en de types dat ik daarvan ken, zijn volledig riem aangedreven, dus denk ik dat uw maidek gewoon verstopt zat, en dus de riemen niet rond kreeg.
of dat de riem niet opgespannen was.

Als der enkel riemen opzitten, en geen echte cardan, dan is der niets dat olie moet hebben, tenzij ge een haakse tandwielkast ziet.
dan kunt ge enkel vet in de nippels van de lagers duwen, als die er al zijn.

beetje "arm-chair-general" antwoord van mij dus.

ma 14 sep 2020, 16:44
Profiel

Antwoord met een citaat
Wouterke schreef:
no problemo,

maar mijn antwoord is zonder enige info van type of merk opgesteld. nu weet ik dat het een honda is.
en de types dat ik daarvan ken, zijn volledig riem aangedreven, dus denk ik dat uw maidek gewoon verstopt zat, en dus de riemen niet rond kreeg.
of dat de riem niet opgespannen was.

Als der enkel riemen opzitten, en geen echte cardan, dan is der niets dat olie moet hebben, tenzij ge een haakse tandwielkast ziet.
dan kunt ge enkel vet in de nippels van de lagers duwen, als die er al zijn.

beetje "arm-chair-general" antwoord van mij dus.

het is wel degelijk een met cardan aandrijving naar het maaidek hoor. Het gaat om een serieus spel. Diesel. Maaidek van 150cm met 3 messen :wink:
ik vermoed dat honda heel kort onder eigen naam dit soort machines heeft verkocht. Hij is eigenlijk identiek aan een iseki, voor zover ik kan zien.

Aan de bovenkant van het maaidek zit een dopje met 'oil' op. Daarnaast een vulnippel voor vet.

Is idd beginnen roken op moment dat het te zwaar werd (lang gras en wat vochtig)

ma 14 sep 2020, 20:11
Profiel

Antwoord met een citaat
maaidek vandaag open gedaan, en de riem is idd beschadigd. alleen krijg ik er die niet af. De cardan komt uit in een tandwielkast (waar ook de olie in moet), en daaronder zit een poelie waar de riem rond zit en die ik er niet af krijg. Heb wat schrik om die tandwielkast los te halen

@wouterke: zou jij op basis van foto's kunnen zeggen welke bouten ik los moet draaien?

di 29 sep 2020, 19:14
Profiel

Antwoord met een citaat
nog ter info: mijn maaier ziet eruit als een voorloper van de kubota F3090

di 29 sep 2020, 19:37
Profiel

Antwoord met een citaat
ik ken daar 2 systemen in.
Eentje is waar je de tandwielkast naar boven eruit moet halen. De uitgaande as is dan verbonden met de poelie, en uw mes. en dan moet alles los. (Heel soms zit daar een koppeling tussen, maar dacht niet bij parkmaaiers)
Ander is een systeem waar je 2 "lippen" of "steunen" de verbinding maken tussen tandwielkast en maaidek. die "lippen" of "steunen" die zitten met 2 bouten aan elke kant in de tandwielkast, en met 2 bouten aan elke kant aant maaidek. (in de voet van een van die steuntjes of lippen, dus kant maaidek, zit vaak ook de vetnippel voor die lager.
En normaal moet je maar 1 kant losdoen (allee 1 lip of steun) aan de kant waar de riem onder de tandwielkast gaat.
Alst goed is, is der in 1 steun of lip nen hoek uit, waar uw riem op de poelie gaat. Die moet je laten staan, en dus den andere deraf vijzen.

Als uwe riem niet te erg beschadigt is, dan kunt ge proberen van iets op te spannen. Vaak is dat de oorzaak dat die doorslipt, warm wordt en dan beschadigt geraakt.

ALs uwe riem deraf is, voel dan ne keer aan de poelie van onder uw tandwielkast, als die vettig is, dan is de bourage van de tandwielkast aant lekken. En als uw tandwielkast stuk is, dan ist een dure reparatie...

do 01 okt 2020, 15:56
Profiel

Antwoord met een citaat
Wouterke schreef:
ik ken daar 2 systemen in.
Eentje is waar je de tandwielkast naar boven eruit moet halen. De uitgaande as is dan verbonden met de poelie, en uw mes. en dan moet alles los. (Heel soms zit daar een koppeling tussen, maar dacht niet bij parkmaaiers)
Ander is een systeem waar je 2 "lippen" of "steunen" de verbinding maken tussen tandwielkast en maaidek. die "lippen" of "steunen" die zitten met 2 bouten aan elke kant in de tandwielkast, en met 2 bouten aan elke kant aant maaidek. (in de voet van een van die steuntjes of lippen, dus kant maaidek, zit vaak ook de vetnippel voor die lager.
En normaal moet je maar 1 kant losdoen (allee 1 lip of steun) aan de kant waar de riem onder de tandwielkast gaat.
Alst goed is, is der in 1 steun of lip nen hoek uit, waar uw riem op de poelie gaat. Die moet je laten staan, en dus den andere deraf vijzen.

Als uwe riem niet te erg beschadigt is, dan kunt ge proberen van iets op te spannen. Vaak is dat de oorzaak dat die doorslipt, warm wordt en dan beschadigt geraakt.

ALs uwe riem deraf is, voel dan ne keer aan de poelie van onder uw tandwielkast, als die vettig is, dan is de bourage van de tandwielkast aant lekken. En als uw tandwielkast stuk is, dan ist een dure reparatie...

dank voor de uitleg! ik denk dat ik in de tweede situatie zit, dus met die 2 lippen
bijgevoegd 2 foto's. Kan je op basis daarvan zien wat los moet? Als ik je uitleg lees, dan moet ik de 2 bouten naast de smeernippel losmaken, en ook nog de 2 bouten aan dezelfde kant van het tandwielhuis, maar dan op de vertikalen kant
of moet ik alle 4 de horizontale bouten (dus 2 aan elke kant) losmaken?

om de nieuwe riem (de huidige is echt op 1 plaats bijna volledig door) te plaatsen gaat die poulie toch los moeten zijn van het maaidek, of van het tandwielhuis?

zo 04 okt 2020, 17:59
Profiel

Antwoord met een citaat
https://ibb.co/ZKJrN1r
https://ibb.co/m9b3z3q

zo 04 okt 2020, 18:00
Profiel

Antwoord met een citaat
of moet ik sowieso de cardan losmaken? ik neem aan niet aan de kant van het maaidek maar aan de kant van de motor?

zo 04 okt 2020, 18:41
Profiel

Antwoord met een citaat
zie pb.

ma 05 okt 2020, 13:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]