Het is nu zo 25 aug 2019, 04:53

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
 Infoavond wetgeving, vrijdag 10/02/2017 
Auteur Bericht
xrover member

Antwoord met een citaat
Vrijdag 10 februari komt een commisaris van de politie ons op legale manier wegwijs maken.

Indien er al vragen rijzen, post ze hier zodat die mens zich al wat kan voorbereiden.

Waar:
Vzw t’ Zaaltje Oudenbos, Ferdinand Hanusdreef 39a Lokeren 9160 (achter de Kerk)
Deuren open 19u30 ... start 20u

Tot dan!

Xrover

di 31 jan 2017, 17:51
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Vraagje :

Worden er door de wetgever beperkingen opgelegd aan het rijden in konvooi op openbare wegen?
Is er een beperking van het aantal voertuigen?
Moet je daarvoor iets aanvragen?

Kan ik gewoon met een aantal vrienden iets afspreken en achter elkaar roadbooks gaan rijden?
Vanaf hoeveel voertuigen moet je zoiets aanvragen?

di 31 jan 2017, 19:37
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
hallo Cristiaan

Ik stuur deze vragen door ,vrijdag hopelijk ook daar een antwoord op .
mvg dirkV

do 02 feb 2017, 20:43
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Over het bosdecreet, de code forestier en de wetgeving in Frankrijk weet die politiecommissaris niets zeker ? :?

do 02 feb 2017, 21:05
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
zal da hem eens vragen ,maar vrees er voor.
mvg dirk

vr 03 feb 2017, 19:14
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
christiaan schreef:
Vraagje :

Worden er door de wetgever beperkingen opgelegd aan het rijden in konvooi op openbare wegen?
Is er een beperking van het aantal voertuigen?
Moet je daarvoor iets aanvragen?

Kan ik gewoon met een aantal vrienden iets afspreken en achter elkaar roadbooks gaan rijden?
Vanaf hoeveel voertuigen moet je zoiets aanvragen?

Kan er iemand mij het antwoord bezorgen aub als dit aan bod zou komen?
Ik geraak er zelf niet vanavond.
Alvast bedankt!

vr 10 feb 2017, 18:34
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
In de wegcode (kb 1/12/75) staat op zich niet zoveel in wat betreft het konvooi rijden (buiten de militaire konvooien). Het enige wat er letterlijk in staat dat je buiten de bebouwde kom een minimumafstand van 50 meter moet houden. Er is geen sprake van hoeveel voertuigen of begeleiding of speciale verlichting voor en achter...
Uiteraard blijven de andere algemene regels steeds van toepassing (bv snelheid, voorrangsregels (geen afwijking omdat je in groep, fietsers, voetgangers en motorfietsers hebben dat wel) en dien je te rijden zoals een enkel voertuig.

Aanvragen moet je in theorie niet doen (om als een konvooi te rijden) maar wat wel kan opgelegd worden door een gemeente of stad, is dat je melding moet maken als je met een grotere groep ergens neerstrijkt (al dan niet voor langere tijd). Deze aanvragen en documenten zijn te vinden op de sites van de overheid, even googlen onder evenement/risicoanalyse en dan kom je zeker uit bij de juiste docs en de voorwaarden wanneer dit moet gemeld worden.

Een roadbook rijden is op zich geen probleem zolang alles op de openbare weg plaatsvindt en je de regels naleeft. En daar wringt het schoentje soms: als je geluk hebt staan er borden (bv F99) die één en ander verbieden of toelaten maar probleem is dat er sommige gemeenten/steden (en ze worden alsmaar talrijker) lokale 'politiereglementen' goedkeuren waarin bv staat dat alle onverharde wegen slechts toegankelijk zijn voor aanpalenden. Met andere woorden: je mag niet in een wegel rijden als je er geen eigendom of iets dergelijks hebt. Probleem is natuurlijk dat je dit niet weet als je op voorhand de lokale politiereglementen niet gaat uitpluizen... en wie doet dat ????
Daarom dat het Waalse bosdecreet op zich duidelijker is want daar mag per definitie niets.

Concreet: je kan dus gewoon een roadbook rijden met een aantal vrienden op plaatsen waar het toegelaten is. En zoals altijd: zolang we niet echt schade berokkenen door nodeloos over een akker te rijden of een mountainbike te gebruiken om onze bodemvrijheid na te gaan, zullen er in Vlaanderen weinig problemen zijn. Problemen kunnen pas opduiken als er toch een controle is en dan niet zozeer van de plaats maar wel van het voertuig :wink:

za 11 feb 2017, 15:01
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Ik was tegelijk met Goofy aan het posten, dus hieronder veel overlap.

J

Het was een goeie herhalingsles wat de theorie voor het rijbewijs betreft. Zelfs pas na 2,5 jaar waren er toch alweer gaten, en ik denk dat het merendeel van de aanwezigen wel eens verrast was en grote ogen trok.
Onverwachte bonus was dat spreker Dirk zelf ook 4x4 liefhebber is, en de zaken dus vanuit een gemeenschappelijk perspectief benaderde.

Christiaan, wat jouw vragen betreft:
- ja, je mag gewoon met enkele vrienden op roadbook gaan, want in principe zal je enkel openbare wegen betreden. Let wel: er kunnen lokale politiereglementen van toepassing zijn, die je waarschijnlijk enkel maar te weten komt door het vooraf na te gaan bij de lokale politie van de streek waar je wil rijden. De spreker gaf als voorbeeld zone Puyenbroeck waar alle onverharde wegen verboden zijn maar waar dit nergens expliciet staat aangegeven!

- Qua aantallen is er geen verbod/gebod maar wel de raad om voor grotere evenementen toelating aan te vragzn volgens een omzendbrief van FOD Binnenlandse Zaken en het Vlaams Gewest.

- Konvooi: geen speciale regels, dus ook gzen speciale voorrechten. De afstand tussen de voertuigen moet wel gerespecteer worden. Als ii het juist onthouden heb is dat 15m binnen bebouwde kom, en buiten de bebpuwde kom 50m - maar ik moet toegeven dat ik niet meer weet of dit enkel'geldt voor MTM>3,5t.

Er werd grondig ingegaan op de begrippen MTM/Maximaam technisch toegestane massa, slepen etc. Een Def met aanhanger valt bijna altijd in de categorie MTM >3,5t en dat heeft hier en daar gevolgen waar je je als gewoon chauffeur niet meteen rekening mee houdt.

- ik moest ook nog even aa' je denken toen de blauwe borden f99 b en c ter sprake kwamen (voetgangers/fietsen/paarden en idem+tractor). Het landbouwvoertuig mag er enkel in als een aanpalend perceel de bestemming is, en dus niet voor een bestemming aan de andere kant van die zone. Een def is ook geen landbouwvoertuig, en in principe moet zelfs een depannagedienst voor de tractor ook met een landbouwvoertuig naar de defecte tractor rijden. Zelfs in die situatie is een 4x4, pickup of camionette ook niet toegelaten.

Wat ik zelf nog het meest verrassend vond, waren de parkeerborden met een auto of vrachtwagen er onder. Lichte vracht (waaronder dus ook mijn 110) valt onder de vrachtwagens. In principe mag ik dus niet parkeren in een zone waar een blauw bord met een auto staat, maar dus wel in het gebied waar een vrachtwagen bij staat.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat Antwerpen geen lichte vracht meer wilde laten parkeren in de binnenstad, dus kans dat het met deze borden is geregeld. Ik heb er tot nu toe nooit op gelet...

Groeten,

Joris

za 11 feb 2017, 15:21
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
Voor zij die het nog herinneren... nog enkele verduidelijkingen naar aanleiding van enkele positieve en leuke discussies gisterenavond...

- inzake de voorrang van rechts: staat wel degelijk zo in de wegcode...
Art. 12. Verplichting voorrang te verlenen
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

- inzake de leeftijd om een tractor te besturen (voor landbouwdoeleinden en aanverwanten) heb ik gezegd dat als je geboren bent vóór 1962 je vrijgesteld bent... Dit moet natuurlijk 1/10/1982 zijn.

- en inzake de vermelde codes op het rijbewijs :
01.01 Bril
01.02 Contactlenzen
01.06 Bril of contactlenzen : dus best deze code laten aanbrengen als je overgeschakeld bent naar lenzen want je gaat misschien toch af en toe nog een bril dragen...
05.08 eigenlijk voor iedereen van toepassing :D :D :D

za 11 feb 2017, 15:30
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Joris,

inzake je 'twijfel'...

Art. 18. Afstand tussen de voertuigen
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.
18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter, behalve indien deze voertuigen en slepen gebruikt worden in het kader van proefprojecten die er op gericht zijn deze voertuigen en slepen op korte afstand van elkaar te laten rijden.
18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Het is een mtm van 7.5 ton dus normaal niet van toepassing... en buiten de bebouwde kom is het vooral de lengte die ons parten speelt... zijnde 7 meter...

za 11 feb 2017, 15:35
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Dat van Antwerpen en blauwebordjes met een auto op heb ik al aan ondervonden :(

Oplossing: sticker van lichte vracht niet op de vooruit plakken :mrgreen:

Parkeerwachters kunnen je plaat niet checken :D

Chris
Lidnr 416

Defke130 = 130 havana met rolkooi/hardtop

za 11 feb 2017, 17:55
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Bedankt voor de feedback, toch weer iets bijgeleerd.

di 14 feb 2017, 10:34
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Er werd grondig ingegaan op de begrippen MTM/Maximaam technisch toegestane massa, slepen etc. Een Def met aanhanger valt bijna altijd in de categorie MTM >3,5t en dat heeft hier en daar gevolgen waar je je als gewoon chauffeur niet meteen rekening mee houdt.

Ik heb hier nog een vraag rond. Een 110 heeft een MTM van pakweg 3300 kg. Mag ik dan met een B rijbewijs een aanhanger <750 kg MTM trekken ? Je weet wel, die kleine prullen die veel mensen hebben. Ik zou denken van wel, ook al kom je over de 3.5 ton.

di 14 feb 2017, 15:23
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
piotke schreef:
Ik heb hier nog een vraag rond. Een 110 heeft een MTM van pakweg 3300 kg. Mag ik dan met een B rijbewijs een aanhanger <750 kg MTM trekken ? Je weet wel, die kleine prullen die veel mensen hebben. Ik zou denken van wel, ook al kom je over de 3.5 ton.

Ja, dat mag.

-Oh? Can I have another one?
-Sorry mate.

1979 SIII 88" 2,5 N/A - 1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2014 D4

di 14 feb 2017, 17:03
Profiel

Antwoord met een citaat
Heb je daar ergens een bron van ?

Om me wat bezig te houden heb ik lokale politie gebeld. Na een paar keer doorverbonden kwam ik bij "de expert" terecht. Die zij dat ik code 96 nodig had.

di 14 feb 2017, 17:15
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
EDIT: Mijn reactie hieronder was onjuist zoals in de daaropvolgende post wordt verduidelijkt. Skip maar...

Mag niet:

Uit: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs3afd2

§2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B met de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.

J

Laatst bijgewerkt door Vogler op di 14 feb 2017, 21:51, in totaal 3 keer bewerkt.

di 14 feb 2017, 19:07
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
dus het mag wel degelijk he...

5° Categorie B :
auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld.

In de vraagstelling wordt gesproken over een aanhangwagen kleiner dan 750 kg
citaat: "Mag ik dan met een B rijbewijs een aanhanger <750 kg MTM"

Het artikel waar de link naar verwijst spreekt over een aanhangwagen van meer dan 750 kg...

§2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.
De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B met de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.

Code 96 heb je niet nodig, deze code is ook enkel nodig indien de aanhangwagen meer dan 750 kg is
Concreet: een aanhangwagen met een MTM van max 750 mag achter een trekkend voertuig met een MTM van max 3500 kg getrokken worden met enkel een B-rijbewijs

Je komt dan inderdaad op een totale MTM uit van 4250 kg maar dat heeft in dat geval niks te maken met de categorie rijbewijs, wel voor een aantal verkeersregels en -borden...

bronnen:
kb 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs art 2 §1 5° : B + ahw max 750 kg
kb 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs art 20 §2: enkel als ahw meer dan 750 kg

Hopelijk is het een beetje duidelijker :wink:

grt

Dirk

di 14 feb 2017, 21:29
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
OK,merci Dirk, en excuses voor de foutieve reactie.

Joris

di 14 feb 2017, 21:48
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
Geen probleem hoor
ben de eerste om toe te geven dat onze wetgeving verre van ideaal is en dat ook wij niet alles weten

ben zeer tevreden dat ik de kans kreeg om eens avondje één en ander toe te lichten en/of te verduidelijken (en mss wat misverstanden uit de wereld te helpen)

wo 15 feb 2017, 20:20
Profiel

Antwoord met een citaat
ok, t'is echt letten op woordjes.

do 16 feb 2017, 09:53
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]