Het is nu do 22 okt 2020, 10:17

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
 2 1/4 naft, Lightweight 
Auteur Bericht
xrover member

Antwoord met een citaat
Heren,

Ik ben al een tijdje bezig een Lightweight te restaureren. Dat gaat met ups en downs... momenten dat ik hem in brand wil steken op men oprit incluis….

Nu zit ik al een tijdje te klooien met de motor.
Een 2 1/4 naft met 8:1 compressie. (compressie gemeten op de cilinders tss de 130 en 135, normaal moet hij 155psi halen maar met 40 jaar op de teller mag het iets minder zijn ;) )

Naftpomp, heel de ontsteking, carburator (weber 34ICH), kleppen en veren zijn vernieuwd (door Piotr).

Mijn probleem....
Het spel start als een jong veulen dat de dageraad voelt opkomen.
Hij draait mooi, op choke.
Hij draait mooi zonder choke
Hij draait voor geen meter zonder choke en gas geven.... Dan wordt het een pruttelende oude bok met zwarte doemp uit zen kont en occasioneel een vuurspuwende draak via de carburator (op choke valt dat best mee, quasie niet met vol choke, af en toe met 1/2 choke)

Men timing staat op 6° BTDC, zoals het boekje voorschrijft en men klepjes zijn mooi gesteld...

Ik pieker me suf wat het nog kan zijn daar ik alles al bijna vervangen heb.
Dus elk idee dat jullie nog kunnen aanbregen is welkom.

Grts T

Jiriki: Discovery '03 Td5 2017-2018
Voenk: Lightweight '80 2 1/4 petrol

zo 12 jan 2020, 17:43
Profiel

Antwoord met een citaat
Roof schreef:
Heren,

Ik ben al een tijdje bezig een Lightweight te restaureren. Dat gaat met ups en downs... momenten dat ik hem in brand wil steken op men oprit incluis….

Een 2 1/4 naft met 8:1 compressie. (compressie gemeten op de cilinders tss de 130 en 135, normaal moet hij 155psi halen maar met 40 jaar op de teller mag het iets minder zijn ;) )

Naftpomp, heel de ontsteking, carburator (weber 34ICH), kleppen en veren zijn vernieuwd (door Piotr).

Mijn probleem....
Hij draait voor geen meter zonder choke en gas geven.... Dan wordt het een pruttelende oude bok met zwarte doemp uit zen kont en occasioneel een vuurspuwende draak via de carburator (op choke valt dat best mee, quasie niet met vol choke, af en toe met 1/2 choke)

Men timing staat op 6° BTDC, zoals het boekje voorschrijft en men klepjes zijn mooi gesteld...

Grts T
de carburator is slecht afgesteld of kapot

zo 12 jan 2020, 19:36
Profiel

Antwoord met een citaat
zeerover schreef:
Roof schreef:
Heren,

Mijn probleem....

Grts T
de carburator is slecht afgesteld of kapot
gewoon vervangen

zo 12 jan 2020, 19:39
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Das sneu..... staat een nieuw gekochte op :?

Thx, Tom

zo 12 jan 2020, 21:29
Profiel

Antwoord met een citaat
1)U moet in het vacuum systeem zoeken........Leiding naar rembooster of in de rembooster zelf
2)U moet een volledige dichting monteren tussen in/uitlaat collector.(alleen in after market)origineel zitten er maar twee alu plaatjes tussen de inlaat en die durven valse lucht laten aanzuigen.Als de motor op ralentie draait spuit met remmenreinigter , startpilot, of wd 40 over de inlaat collector waar deze tegen de cilinderkop is gemonteert.Als de motor sneller begint te draaien zuigt hij valse lucht langs daar.
3) Uw bougie kabels zitten toch in de juiste volgorde?
rOB

ma 13 jan 2020, 08:25
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
De Rob schreef:
1)U moet in het vacuum systeem zoeken........Leiding naar rembooster of in de rembooster zelf
2)U moet een volledige dichting monteren tussen in/uitlaat collector.(alleen in after market)origineel zitten er maar twee alu plaatjes tussen de inlaat en die durven valse lucht laten aanzuigen.Als de motor op ralentie draait spuit met remmenreinigter , startpilot, of wd 40 over de inlaat collector waar deze tegen de cilinderkop is gemonteert.Als de motor sneller begint te draaien zuigt hij valse lucht langs daar.
3) Uw bougie kabels zitten toch in de juiste volgorde?
rOB

Dat heb ik allemaal al eens gedaan buiten de rembooster zelf... Ik check dat dit weekend

Thx, Tom

di 14 jan 2020, 17:58
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Nope, met rembooster er tussenuit en de leiding afgeblokt, geen verschil...

Grts T

zo 19 jan 2020, 16:16
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
als de carburator een gereviseerd exemplaar is , dan zou k deze eens bekijken .
een voorkomende fout is de afstelling van de vlotter en naald . ( btdt :? ) .
een slecht gemonteerde of slecht afgestelde vlotter verknoeit de volledige afstelling van de carbu .
kort na start verzuipen , of kort na start te arm draaien kan tgv zijn van dit onderdeel .
werking is zo simpel als de vlotter van de wc spoelbak , maar kan even rottig zijn om fijn af te stellen .

met de door u beschreven symptomen als een van de vele tekenen .

christiaan F

zo 19 jan 2020, 18:47
Profiel

Antwoord met een citaat
ik zal u vertellen wat wij hebben voorgehad nu een maand twee maanden geleden.
Ik heb van iemand in 2016 /17 een berg ijzer gaan halen met vier wielen er aan bij u in de buurt begin Turnhoutse baan (series III 88 benzine) ik heb die hoop gedeponeert bij een kameraad die alles ging sorteren.Die hoop ijzer moest terug een 88 worden.
Ondertussen na drie jaar en een berg nieuwe onderdelen en uren is dat een spik splinter nieuwe 88 geworden met vijf maal gelagerde benzine 2,25.... Echt alles nieuw behalve de contact sleutel.
Bij het proef draaien draaide dat spel als een zonnetje....vooruit en achteruit op het erf ook.Maar toen we er mee op de baan kwamen na enkele honderden meters.....prrt stil....starten terug...weer enkele meters en gedaan.bats...boenk..flash...
terug een andere nieuwe opvoerpomp er op....niks gekort.
Beginnen van aan het begin van het benzine systeem...Daar hadden we het al gevonden.Toen ik de twee schroefjes los deed van de aanzuigleiding op de nieuwe tank onder de passagier zetel.....kwam de aanzuigbuis een halve cm naar omhoog gewipt.Onderaan deze buis is een gaas gesoldeert.en die buis is recht afgesneden......Deze buis werd door het vast schroeven met de twee vijsjes op de bodem van de tank gedrukt waardoor er maar een beperkte hoeveelheid benzine naar de motor kon...genoeg om eventjes voor en achteruit te rijden op ralenti.Ik heb die zeef die toch al niet in de beste staat was er afgehaald en die aanzuigbuis lichtjes schuin afgezaagd.Sindsdien rijd da spel als nieuw .Verleden week Donderdag mee naar de t.c geweest
en alles van de eerste keer er door....aléé tweede keer want omdat er lpg op het laatste inschrijvings bewijs van 1992 stond moest ik naar een gas instalateur om er de gas instalatie(die wij nooit gezien hebben) er te laten uithalen.Op de brug aldaar omdat het spelleke gespeelt moest worden [ € 75,00) en terug naar de t.c met een attest dat de gasinstalatie was verwijderd.
Dus kijk ook eens naar dat buisje in de tank.
Nog een vraagje.....Lightweigt met twee petrol tanks? met vlinderklep er tussen?Deze taps kunnen na lange tijd droogstaan ook lucht doorlaten zodat er bijna geen benzine wordt aangezogen.Papieren afdichting zit er tussen die verdroogt en hard wordt.
Rob

ma 20 jan 2020, 10:55
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
Christiaan: Het is een nieuwe carburator.... voor ik da spel ga openzwieren zou ik eigenlijk eerst zeker willen zijn dat het aan de carburator ligt.
Ik heb men hersenen al gepijnigd of hier iemand in de buurt woont met een series waarvan ik de carbu eens even op de mijne kan zetten om te testen maar ik kan op niemand komen...

Rob: Idd naftbaken met vlinderklep. Maar daar gaat het niet aan liggen. Die is gereviseerd en lekvrij. Is trouwens met een kurken dichting, geen papier. Die aanzuigleidingen kijk ik eens na. Ik meen me te herinneren dat deze vrij lang waren toen ik ze installeerde...lang geleden.

Thx gasten, ik knutsel verder :wink:

Grts T

di 21 jan 2020, 06:20
Profiel

Antwoord met een citaat
Geef hem eens naft vanuit een buske, dan sluit je alles al van tank en leidingen uit.

En valse lucht is iets vies bij een naft, ik had bij een golfke ook een pak problemen, stilvallen, niet goed lopen enz...
Bleek valse lucht te trekken langs het membraam van de vacuumvervroeging en langs de voet van de carbu maar daar alleen soms. Dus en geen vervroeging en dan nog eens valse lucht. Dat kan je simpel testen door die af te koppelen en zien of er iets gebeurd.
Voor valse lucht te vinden is er maar 1 goede methode en dat is met zo een rookmachien, ik had een half bus op de carbu gespoten en dat deed nikske.

Hoe oud is de naft en de filter ?

Pto superwinch
Home made rolkooi.
Defender DCPU 2008
I also suspect it is built by drunken football hooligans

vr 24 jan 2020, 08:16
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
steven 90 schreef:
…...
Voor valse lucht te vinden is er maar 1 goede methode en dat is met zo een rookmachien, ik had een half bus op de carbu gespoten en dat deed nikske.

De naft is nieuw en de filter ook. Daar kan het niet aan liggen.

Vandaag me eens bezig gehouden met een DIY rookmachien te maken en getest.
Aan de voet van de carb en inlaat is er niets te zien, ook niet aan de vacuüm voor de rembooster of vervroeger.
Ik zie enkel rook uit de asjes van de choke en naftklep komen... is dat normaal ?

Grts T

za 01 feb 2020, 17:36
Profiel

Antwoord met een citaat
Roof schreef:
steven 90 schreef:
…...

De naft is nieuw en de filter ook. Daar kan het niet aan liggen.

Vandaag me eens bezig gehouden met een DIY rookmachien te maken en getest.
Aan de voet van de carb en inlaat is er niets te zien, ook niet aan de vacuüm voor de rembooster of vervroeger.
Ik zie enkel rook uit de asjes van de choke en naftklep komen... is dat normaal ?

Grts T

Dan is die daar niet dicht, daar mag normaal geen rook uitkomen bij een nieuwe carbu

Pto superwinch
Home made rolkooi.
Defender DCPU 2008

zo 02 feb 2020, 13:52
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Sinds eergisteren is het probleem opgelost… het spel draait :P

Het is waarschijnlijk een combinatie van vanalles en ik weet eigenlijk niet zo goed waarom hij het nu wel doet.
Maar ik heb nog eens alles getest of hij geen lucht zoog, de naftleidingen vervangen, en de carburator vervangen (mercie Piotr).
De eerste test was niet veel soeps…. nog steeds ploffen.
Eergisteren de bougies, nog maar eens, vervangen en de olie in de luchtfilter bijgevuld. Met niet veel vertrouwen gestart.... en hij deed het mooi.
Dan terug de naftbakken aangesloten en hij deed het nog steeds perfect.
Testritje gedaan en het spel rijdt vlotjes. Geen haperingen, niks ploffen.... gewoon rijden.

Ik ga er niet van wakker liggen, hij rijdt. Dat is het belangrijkste :wink:

Mercie voor de tips en mee te denken !

Grts T

di 17 maart 2020, 17:24
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
dit was het werk van "the dark lord Lucas"

di 17 maart 2020, 20:02
Profiel

Antwoord met een citaat
Roof schreef:
Sinds eergisteren is het probleem opgelost… het spel draait :P

Het is waarschijnlijk een combinatie van vanalles en ik weet eigenlijk niet zo goed waarom hij het nu wel doet.
Maar ik heb nog eens alles getest of hij geen lucht zoog, de naftleidingen vervangen, en de carburator vervangen (mercie Piotr).
De eerste test was niet veel soeps…. nog steeds ploffen.
Eergisteren de bougies, nog maar eens, vervangen en de olie in de luchtfilter bijgevuld. Met niet veel vertrouwen gestart.... en hij deed het mooi.
Dan terug de naftbakken aangesloten en hij deed het nog steeds perfect.
Testritje gedaan en het spel rijdt vlotjes. Geen haperingen, niks ploffen.... gewoon rijden.

Ik ga er niet van wakker liggen, hij rijdt. Dat is het belangrijkste :wink:

Mercie voor de tips en mee te denken !

Grts T

Kan zijn dat je bv eerst een probleem met de carbu had, door backfire/ en of verzuipen doe je dan uw bougies kapot. Je lost dan uw eerste probleem op maar hij blijft ruw draaien. Dan vervang je de relatief nieuwe bougies en tarara het spel bolt.
Dus uiteindelijk heb je dan alles opgelost zonder dat je weet wat het was. BDDT

grts

Steven

Pto superwinch
Home made rolkooi.
Defender DCPU 2008

wo 18 maart 2020, 06:50
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]