Het is nu za 28 nov 2020, 06:25

Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
 als particulier verkopen: wat met de transactie? 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
ik heb al een paar keer een auto particulier verkocht, maar dan wel voor lage bedragen. Dat ging gewoon cash.
Maar hoe doe je dat als je een def van meer dan 40K verkoopt? Hoe zorg je voor een veilige transactie?

za 10 okt 2020, 09:54
Profiel

Antwoord met een citaat
Je maakt een verkoopsovereenkomst, je tekent beide, klant schrijft het volledige bedrag over op uw rekening, eens dat er staat kan de overhandiging gebeuren.

za 10 okt 2020, 10:07
Profiel

Antwoord met een citaat
Koen110 schreef:
Je maakt een verkoopsovereenkomst, je tekent beide, klant schrijft het volledige bedrag over op uw rekening, eens dat er staat kan de overhandiging gebeuren.

als koper zou ik toch niet rap een volledig bedrag overschrijven naar de rekening van een particuliere verkoper...

je hebt tegenwoordig natuurlijk instant overschrijving, dat helpt

za 10 okt 2020, 11:00
Profiel

Antwoord met een citaat
Aan u de keuze maar een wagen van 40k gaat hier niet buiten voor dat volledige bedrag op mijn rekening staat. Je hebt trouwens beide een verkoopsovereenkomst dus het staat op papier + koper weet u wonen, weet niet welke zekerheid de koper nog meer wilt.

za 10 okt 2020, 11:03
Profiel

Antwoord met een citaat
Koen110 schreef:
Aan u de keuze maar een wagen van 40k gaat hier niet buiten voor dat volledige bedrag op mijn rekening staat. Je hebt trouwens beide een verkoopsovereenkomst dus het staat op papier + koper weet u wonen, weet niet welke zekerheid de koper nog meer wilt.

bij mij mag die ook niet weg voor ik volledige bedrag heb hoor

was gewoon aan het denken of het zinvol is om de wagen toch via een garage te koop te zetten en een deel af te staan

za 10 okt 2020, 11:12
Profiel

Antwoord met een citaat
Dat zou ik alleen maar doen als je niet wilt dat er 10 man komt kijken en u tijd verdoet, dan kan je inderdaad op commisie via een garage laten verkopen. Nu een def van 40k, dat is een klein select publiek.

za 10 okt 2020, 11:48
Profiel

Antwoord met een citaat
Opletten met zogezegde overschrijvingen die ter plaatse gebeuren. Het is een reeds vaak toegepaste truc. De koper tokkelt wat op zijn smartphone of tablet en laat u zelfs meevolgen. Het lijkt alsof hij een overschrijving uitvoert. Het gaat echter om een app die lijkt op de echte bankwebsite. Er wordt in werkelijkheid dus helemaal niets overgeschreven.
Op zich is het ter plaatse overschrijven een goede manier van werken. Maar als verkoper moet je dan wel eerst zelf op de eigen gsm/tablet/computer checken of het bedrag effectief op uw rekening is gestort. Pas dan ben je zeker.

za 10 okt 2020, 13:25
Profiel

Antwoord met een citaat
meeste banken laten max 25 k€ overschrijving toe via de app... of je moet dat speciaal laten aanpassen of via een business account doen
opletten dus dat de koper daar niet plots mee afkomt... "ik kan maar 25 k€ instant storten... goed als ik de rest morgen doe ?"

zo 11 okt 2020, 21:04
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Op zich als particulier mag je dit nog cash krijgen en op de bank zetten achteraf. je moet gewoon kunnen bewijzen van waar het geld komt. In dit geval verkoopsovereenkomst van de wagen.

Normaal zouden banken daar niet moeilijk over mogen doen.

ma 12 okt 2020, 08:51
Profiel

Antwoord met een citaat
baudts schreef:
Op zich als particulier mag je dit nog cash krijgen en op de bank zetten achteraf. je moet gewoon kunnen bewijzen van waar het geld komt. In dit geval verkoopsovereenkomst van de wagen.

Normaal zouden banken daar niet moeilijk over mogen doen.

Dan zou ik dat samen bij de bank doen zodat er ook meteen gecontroleerd is of het wel echt geld is.

ma 12 okt 2020, 08:54
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik heb nog nooit problemen gehad met bankcheques. Ik laat de transacties wél plaatsvinden tijdens de openingsuren van de bank van de koper. Dan zoek ik daarvan het telefoonnummer op, en bel de bank. Gaat dit niet, dan rijdt de koper maar even mee naar mijn bank, waar ik dan de cheque laat controleren.
Als dit niet mogelijk is moet de koper wachten tot het geld op mijn rekening staat.
Ik verkoop nooit (of niet meer) aan kopers buiten het Vlaamse gewest.

Het is inderdaad nog steeds mogelijk met cash. En ook bij een bankcheque of zelfs een overschrijving kan/zal uw bank mogelijk een document ter staving vragen.

ma 12 okt 2020, 08:58
Profiel

Antwoord met een citaat
Als u geld laat overmaken via bank transfer...Haal het er dan eerst af vooraleer u de wagen mee geeft..
Rob

ma 12 okt 2020, 09:56
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
Is een terechte vraag!

Niet altijd simpel !

zo 18 okt 2020, 20:21
Profiel

Antwoord met een citaat
Men weet...alles boven de € 3000,00 moet via bank rekening gaan.
Rob

ma 19 okt 2020, 09:52
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
De Rob schreef:
Rob

Is enkel voor transacties tussen particulieren en handelaren, een transactie tussen particulieren kan nog steeds cash zonder limiet -> https://www.vlaanderen.be/consumentenza ... sh-betalen

ma 19 okt 2020, 10:14
Profiel

Antwoord met een citaat
Koen110 schreef:
De Rob schreef:
Rob

Is enkel voor transacties tussen particulieren en handelaren, een transactie tussen particulieren kan nog steeds cash zonder limiet -> https://www.vlaanderen.be/consumentenza ... sh-betalen

ja da is inderdad zo.
Rob

di 20 okt 2020, 11:45
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
wagen staat op vennootschap dus mag niet cash

met 'particulier' bedoel ik dat ik geen garagist ben, of ook geen zaak waar ik veilig grote transacties kan uitvoeren

slimste lijkt me:

- koper verwittigt op voorhand bank dat limiet app omhoog moet
- ik doe hetzelfde
- koper schrijft ter plaatse over
- ik schrijf van die rekening het bedrag over op een andere rekening

di 27 okt 2020, 16:41
Profiel

Antwoord met een citaat
Dan moet je bank al toelaten dat je überhaupt zulke bedragen via app overschrijft, dat is ook lang niet bij alle banken of types rekening zo.

di 27 okt 2020, 18:54
Profiel

Antwoord met een citaat
dvaerden schreef:
Dan moet je bank al toelaten dat je überhaupt zulke bedragen via app overschrijft, dat is ook lang niet bij alle banken of types rekening zo.

zowel bij KBC als bij Argenta heb ik al bedragen >50.000 euro overgeschreven via de app. Maar idd altijd na voorafgaand telefoontje

wo 28 okt 2020, 10:36
Profiel

Antwoord met een citaat
Je moet toch sowieso factuur opmaken als je iets verkoopt van je bedrijf? Factuur eenmaal betaald is auto ophalen. Lijkt me simpel. Voor zulke bedragen ga je toch niet met cash beginnen.

ma 02 nov 2020, 11:28
Profiel

Antwoord met een citaat
doddel schreef:
wagen staat op vennootschap dus mag niet cash

als die op de vennootschap staat, dan moet jij toch factuur opmaken ?
of hoe ga je anders bij een audit verklaren dat die wagen er niet meer is ?
zelfs een perte-totale moet in de boekhouding worden opgenomen.

Dat factuur maakt net dat je iets hebt dat afdwingbaar is... en dus ja: stuur factuur met overeengekomen prijs
vergeet de BTW niet he... dus ofwel wordt de wagen voor de klant 21% duurder ofwel moet je zelf de 21% slikken

Zorg dat klant de factuur betaald heeft als ie de wagen komt ophalen... en dat je dat kan checken op de app
Als zelfde bank, dan is dat instant, indien verschillende bank, 3 werkdagen transfer inrekenen

doddel schreef:
met 'particulier' bedoel ik dat ik geen garagist ben, of ook geen zaak waar ik veilig grote transacties kan uitvoeren

Als je een vennootschap hebt, ben je geen particulier he.... type zaak heeft daar niets mee te maken
m.i. dus helemaal niet zo complex of tricky als een transactie tussen 2 particulieren

ma 02 nov 2020, 12:00
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ]